Corné van der Stelt is een conceptueel fotograaf die al aardig wat jaartjes zijn creativiteit laat zien. Zowel in reclame uitingen als in portretten zit een flinke dosis vindingrijkheid. De ene keer zit hij met een flitser in een eenpersoons bootje en de volgende keer weer zwevend door de lucht in een luchtballon; alles voor het perfecte shot.
Heel geleidelijk eigenlijk en niet bewust. Na mijn opleiding aan de fotoacademie en mijn stage bij de Nieuwe Revu ben ik elke opdracht vanuit het concept gaan benaderden. Met elk beeld probeer ik een verhaal te vertellen. In de reclamefotografie werkt dat hetzelfde. Er is een concept en de klant wil een boodschap/verhaal overbrengen. Ik wil mezelf eigenlijk geen reclamefotograaf noemen maar het sluit wel goed aan bij mijn manier van werken en hoe ik een concept vertaal naar beeld.
Poeh! Dat is een lastige vraag. Ik maak heel veel bijzondere dingen mee, ik ontmoet veel bijzondere mensen en kom op veel bijzondere plekken. Van fotoshoots in een luchtballon, bij mensen met een krokodil als huisdier, fotograferen onderwater en andere locaties waar je normaal echt nooit zou komen. Het is een bijzonder leuk vak en elke dag is weer anders.
Wat voor mij altijd bijzonder blijft is het moment waarop alles samenkomt tot het moment dat je de foto maakt. Het beeld begint bij het idee in je hoofd en vanaf dat moment start er een zoektocht naar alle stukjes die nodig zijn om dat idee werkelijkheid te laten worden. Locaties, modellen, props, de styling, het licht enz. Het moment van je eigen verbeelding waar je soms wel maanden mee bezig bent naar het beeld waar iedereen naar kan kijken.
Het idee voor de concepten voor mijn foto’s ontstaan soms wel jaren voordat ik de opdracht krijg.
Het idee voor de concepten voor mijn foto’s ontstaan soms wel jaren voordat ik de opdracht krijg. Door de jaren heen verzamel ik allemaal beelden/ scenes waarvoor ik op dat moment nog niet direct een toepassing heb met het idee dat er vanzelf een moment gaat komen waarop ik dat beeld ga realiseren. Bijvoorbeeld het beeld van Jules Jaspers met de amuse lepels ontstond toen ik een jaar of acht was en bij van der Valk zo’n amuse lepel voor mijn neus kreeg. De link met magiër Uri Geller was daar en door de lepels 25 jaar later bij Julius Jaspers te gebruiken ontstond er magie in de keuken.
Soms is er een concept wat al helemaal staat en is goedgekeurd door de klant. Bij dit soort shoots leg je de aandacht op hoe dit zo mooi mogelijk in beeld te brengen. Er zijn ook klanten die mij al in een eerder stadium benaderen en mijn visie en input gebruiken om hun concept in beeld te brengen. Je hebt dan invloed op de locaties, de modellen, compositie enz. Het gebeurt ook dat klanten mij benaderen en vragen naar een beeld volledige in mijn stijl, ze geven dan de volledige vrijheid om het concept te bedenken en te fotograferen. Aan de hand van voorgesprekken ga ik aan de slag om een concept te bedenken wat hun verhaal verteld en op mijn manier in beeld wordt gebracht.
Tijdens de shoot is er wel ruimte voor aanpassingen, maar vaak alleen in de styling. Als er een groen truitje in beeld komt, welk groen truitje werkt dan het beste bijvoorbeeld.
Dit hangt ook van de opdracht af. Veel doe ik zelf, maar ik heb ook een beeldbewerker waar ik al jaren mee werk. We zijn door de jaren heen goed op elkaar ingespeeld en hij weet precies wat nodig is voor wat ik voor ogen heb.
Niet zozeer alleen reclamefotografie maar ga voor waar je passie ligt. Ontwikkel je eigen stijl en laat je beelden opvallen en de kijker aanspreken. Hoe cool is het als je kan maken waar je hart ligt en dat je dat op verschillende manieren kan inzetten.