Interview Tessa Posthuma de Boer

Tessa Posthuma de Boer (Amsterdam, 1968) studeerde in 1993 af aan de Gerrit Rietveld Academie, afdeling fotografie en werkt als portretfotograaf voor een groot aantal kranten, tijdschriften en bedrijven. Ze fotografeert vaak schrijvers in opdracht van uitgeverijen. Ook publiceerde Tessa een aantal boeken, waaronder “222 schrijvers, literaire portretten” samen met haar vader Eddy Posthuma de Boer. Ze maakt prachtig autonoom werk,  dat regelmatig wordt geëxposeerd in binnen- en buitenland.

© Tessa Posthuma de Boer

Wat is de balans bij jou tussen werk in opdracht en autonoom werk?

“Op dit moment besteed ik ongeveer de helft van mijn tijd aan autonoom werk. Het is lastig om dat precies te zeggen, er zijn weken dat het zo druk is met opdrachten dat ik wat minder aan mijn eigen werk toe kom maar dat haal ik dan in rustige weken weer in. Ik ben overigens, wat betreft het autonome werk, niet alleen maar aan het fotograferen. Er gaat ook tijd zitten in exposities, contact met kopers, versturen van werk, promotie, dat soort dingen. Kwa verdiensten begint het autonome werk voor het eerst in mijn leven een substantieel onderdeel te worden, dus alle tijd die ik heb geïnvesteerd lijkt zich eindelijk uit te gaan betalen, en daar ben ik heel erg blij mee.”



Hoe kun je jouw werk (jouw stijl) omschrijven?

“Het is heel lastig om dat over je eigen werk te zeggen. Ik denk dat mijn foto’s zich kenmerken door een redelijk sobere stijl, ik hoor vaak van mensen dat ze mijn werk altijd herkennen. Ik denk dat het licht dat ik gebruik ook wel kenmerkend is, zowel in mijn portretten als in de stillevens die ik tegenwoordig maak. Rembrandt-achtig, zeggen ze vaak. Het is geen ‘bedacht’ stijltje, het ontstaat gewoon zo, ik hou van schone, rustige beelden. Soms zijn mijn foto’s ook wel een beetje surrealistisch of sprookjesachtig. Ik ben geen fotograaf die de werkelijkheid vastlegt, ik creëer mijn eigen werkelijkheid, waarbij fotografie dan eigenlijk alleen maar een medium is.  Ik zeg wel eens: ik ben geen fotograaf, ik máák foto’s. In mijn autonome werk teken ik de foto’s eerst helemaal uit, er gaat in elk geval meestal wel een idee aan vooraf. En ik manipuleer net zoveel als ik wil. Sommige foto’s zijn heel ingewikkelde collage’s van losse beelden die ik photoshop in elkaar plak.”



© Tessa Posthuma de Boer

Komt er nog een vervolg op The Cromwell series?

“Die serie is echt af. Ik maakte Hendrik de achtste en zijn zes vrouwen. Ik heb die portretten samengesteld uit allemaal stukjes mens, en daarvoor heb ik eerst heel veel mensen gefotografeerd. Het is heel erg arbeidsintensief, ik kan dagen bezig zijn met één beeld. Maar ik heb wel heel veel lol in het op die manier ‘maken’ van mensen, dus daar ga ik vast mee door. En ik vind het ook leuk om kunsthistorische onderwerpen te gebruiken in mijn foto’s. Momenteel werk ik aan een serie waarbij ik geen mensen maak, maar gebouwen, met een knipoog naar een thema uit de schilderkunst: de toren van Babel. 

De Cromwell series ontstond omdat ik opdracht kreeg om boekomslagen te maken voor het werk van Hillary Mantel. Ze is helaas net overleden, dus er komen nooit meer nieuwe boeken van haar.”

 

© Tessa Posthuma de Boer

Ik zag dat je een mooie masterclass hebt gegeven dit najaar in Spanje! Kun je daar iets meer over vertellen? En komt er een vervolg?

“Ik geef sinds een aantal jaren les. In de zomer werk ik bij Buitenkunst, daar geef ik workshops aan amateurs, geweldig om te doen. Daar ontstond het idee om zelf ook af en toe masterclasses te organiseren. Dit najaar kreeg ik de kans om dat in Spanje te doen, in een prachtige B&B van een vriendin.  Ik vind het heel bijzonder om een tijdje met mensen aan het werk te zijn om te kijken of ik ze dichter bij hun eigen verhaal kan brengen. Dat doe ik trouwens regelmatig ook in één-op-één coachingsessies. Het is heel goed om les te geven omdat je daardoor gedwongen wordt om heel bewust na te denken over wat je doet, en dat onder woorden te brengen. Vaak werk je op gevoel, maar door lesgeven wordt ik me weer bewust, en vaak ook weer geïnspireerd. De Masterclass in Spanje was geweldig, en die komt volgend najaar weer. “



Je bent aangesloten bij Kiekie Art met 4 van jouw stillevens. Maak je deze stillevens altijd al, of is dat er de laatste tijd bij gekomen? Waar ben je naar op zoek in een stilleven dat je maakt?



“Ik was altijd vooral portretfotograaf, maar heel soms maakte ik ook wel eens portretten van dingen.  Toen ik vorig jaar begon om mijn werk op catawiki te verkopen, en ik wat van die oude stillevens aanbood, merkte ik dat die heel goed verkochten. Toen ben ik maar eens wat nieuwe gaan maken, en daar had ik ontzettend veel lol in. Het is ongelooflijk Zen, ik kan mer er helemaal in verliezen. Net zo lang zoeken tot alles klopt, licht en compositie. Langzaam begin ik er steeds beter in te worden, merk ik. En iedereen is zo enthousiast, ik heb inmiddels allemaal fans. Super leuk. “


Het interview met Tessa is ook te lezen in Kiekie no.36
Een abonnement op Kiekie kan hier!

Tessa Posthuma De Boer
Photographs
Hellingweg 8-10
1151CS Broek in Waterland
tessa@posthumadeboer.com

www.posthumadeboer.com



Lees ook

25.03

Over beeldvorming en identiteit, een interview met fotograaf en onderzoeker Cigdem Yuksel

24.03

VAN STADSGEZICHTEN TOT KONINKLIJKE PORTRETTEN

16.03

Art prints van kunstfotograaf Mous Lamrabat X Marie-Stella-Maris