Interview Scarlett Hooft Graafland

Scarlett Hooft Graafland bezoekt alle uithoeken van de wereld in haar zoektocht naar bijzondere landschappen. Welke ze na weken voorbereiding met de hulp van locals omtovert tot een zorgvuldig samengesteld beeld met een subtiele boodschap over lokale kwesties.

Hoe ben je begonnen met fotografie en waar heb je het vak geleerd?

Toen ik op de kunstacademie zat op de beeldhouwafdeling maakte ik veel installaties op lokatie en die fotografeerde ik om het werk te documenteren. Pas later, nadat zo’n installatie niet meer bestond begon ik de kracht van de foto te zien.

Ik heb een aantal jaar in New York gewoond en ben toen assistent geweest van o.a. de Nederlandse fotografe Jacqueline Hassink, van haar heb ik veel geleerd over analoge fotografie en het gebruik van een medium formaat camera, waar ik nog steeds mee werk.

Reizen is een groot onderdeel van jouw fotografie. Hoe is dat tot stand gekomen?

Na de middelbare school heb ik een half jaar door Nepal en India rond gereisd, dat was een enorme ervaring. Tijdens die reizen ben ik veel kunstenaars tegen gekomen, dat heeft toen mijn wens versterkt om toelating te gaan doen op de kunstacademie, een droom die ik koesterde maar wat ik ook wel spannend vond, zo’n onzekere toekomst tegemoet. Ik ben toen op de academie in Groningen begonnen, toen naar de KABK in Den Haag en daarna nog Master opleidingen in Jeruzalem en New York gevolgd.

Reizen kreeg een bijzondere betekenis omdat ik daardoor met een meer objectieve blik het leven kon ervaren, meer beschouwend.In mijn foto’s wil ik de essentiële aspecten van de locale bevolking vastleggen en het af zetten tegen de natuurlijke omgeving van de plek. Op die manier, door betekenisvolle objecten of gebruiken te laten zien in de context van de ontembare steeds veranderende natuurlijke wereld, probeer ik een relatie te leggen met het essentiele ervaren van leven.

De jaren dat ik in New York was zijn wel bepalend geweest voor mijn ontwikkeling

Wat is bepalend geweest voor jouw ontwikkeling als fotograaf?

De jaren dat ik in New York was zijn wel bepalend geweest voor mijn ontwikkeling, ik leefde op het randje, deed allerlei jobs om te overleven en het maken van kunst was mijn houvast. Ik reisde vervolgens heel low budget over de wereld, het heeft me geleerd om als kunstenaar op eigen benen te kunnen staan.

Wat waren de beweegredenen voor je serie in Oman en wat wil je vertellen met de beelden?

Toen ik de eerste keer in de Golf was voor een tentoonstelling in Dubai viel het me op dat er zoveel fruit en groente geimporteerd werd vanuit Nederland. Ik vond dat heel onnatuurlijk en zeker niet duurzaam, dat alles van zo ver weg ingevlogen moest worden. Zo is het idee ontstaan een soort vliegend tapijt te maken van producten geimporteerd uit Nederland. ‘Carrot Carpet’ is een installatie neergelegd in een woestijn van Oman, in de richting van Mekka, als  een soort geloofsbelijdeniskleed van onze nieuwe geglobaliseerde economie.

Wat zijn je plannen voor het komende jaar?

Op dit moment bereid ik mijn tentoonstelling voor in galerie XII in Parijs voor volgende maand.

In oktober heb ik een tentoonstelling bij galerie EenWerk in Amsterdam waar ik o.a. dat werk ga laten zien. Verder werk ik aan borduurwerken op foto’s. Door het aanbrengen van kleur beleef je de kleuren van de foto intenser, of ik benadruk met het aanbrengen van de stiksels een gemoedstoestand in de foto, het is mijn analoge manier van beeldmanipulatie.

Daarnaast ben ik bezig met het maken van beelden waarbij een mensfiguur als het ware de aardbol met zich mee torst, soms zwaar balancerend, om zo het fragiele van het menselijk bestaan uit te drukken. Voor deze serie werk ik met een Turkse acrobaat in centraal Turkije, waar de landschappen enorm uitgestrekt zijn en de natuur alles omvattend.

 

 

Wil je meer beelden zien van Scarlett Hooft Graafland bezoek dan haar website.

Lees ook

02.11

Interview Wanda Tuerlinckx

30.10

Vacature Print Specialist (24 uur p/w)

25.10

Interview Morad Bouchakour